Još u vreme foruma, jedna profesorka je delila svoje savete u vezi sa efikasnim učenjem engleskog jezika. Potom se „preselila“ na blog gde svoju metodu daje kroz tekstualnu i video formu, što je rezultiralo višegodišnjim pasivnim prihodom (koji ostvaruje kroz reklame i pretplatu na lekcije).

Apsolutno bilo šta što znaš i umeš je primenjivo i naplativo, i to ni u jednom trenutku nemoj da smetneš s uma. Ovo možemo da ti potvrdimo kroz sedmogodišnje postojanje ovog sajta: gotovo svakog dana, hiljade ljudi je u potrazi za nečim što ti i ostali honorarci umeju da rade.

U cilju monetizacije tvog znanja i veštine, blog je jedna moćna alatka, koja te može dovesti ne samo do dodatne/pasivne zarade, već i do potpunog profesionalnog preokreta.
Ukratko:
– tvoj blog može da generiše kvalitetan saobraćaj i samim time zarađuje kroz posete (reklame, sponzirisan sadržaj)
– ti možeš da se istakneš kao profesionalac u svojoj branši i time ostvariš angažmane i projekte
 

Stoga hajde da pogledamo kako napraviti blog i zaraditi – odmah da razjasnimo, proces nije težak, ali ni jednostavan i lak. Potrebno ti je vreme, trud i razmišljanje.

#1 Odabir niše (niche)

Niša je specijalizovani segment tržišta. Recimo da se baviš nutricionizmom – i sam znaš da danas postoji toliko struja i teorija po pitanju ishrane. Istaknuti se u svakom segmentu je takoreći nemoguće, pa ćeš se odlučiti za jednu nišu: hrono, keto, vege, paleo ishrana. Ako si profesor jezika, tvoja niša su osnovci, srednjoškolci, odrasli ili stranci.

Dakle, usmeravanjem na određenu nišu, „gađaš“ određeni segment publike koja ima interesovanje za ono što znaš i radiš.

#2 Pokretanje bloga

„Imitiraj, a ne kopiraj“ je savet koji se često čuje kada je u pitanju blog i online zarada. Pogledaj kako funcionišu uspešni blogovi (na svetskom i domaćem nivou) iz tvoje oblasti i šta im je zajedničko.

Potreban ti je adekvatan naziv, koji može biti tvoje ime, može referisati na ono čime se baviš. Potrebno je da kupiš domen i hosting, jer besplatne platforme (wordpress.org, blgospot, wix sajtovi i slično), ne ostavljaju ozbiljan utisak.

Na YouTube možeš naći obilje videa na temu kako napraviti blog (tu ti svakako predlažemo WordPress platformu), a svakako možeš angažovati nekog od naših honoraraca koji se bave izradom sajtova

#3 Promocija sadržaja

Tvoj blog je gotov, na njemu je već nekoliko kvalitetnih tekstova, pitanje je – šta sad? Dolazimo do momenta koji je često tačka spoticanja, kako „zavrteti“ sadržaj da bude čitan. Ni ovo nije teško, ali takođe zahteva vreme i trud.

Dovoljno je da potražiš na Google „how to promote blog“ i dobićeš obilje korisnih informacija. Ukratko, tekstove treba da šeruješ na društvenim mrežama, možeš da ih šalješ na imejl listu, da zamoliš druge (posećenije) blogove da upute na tebe (ili ako poznaješ nekog ko ima dosta pratilaca), možeš da platiš promociju sadržaja (takozvani bust), aktiviraš se na forumima, povežeš s nekim posećenim medijem i ponudiš da im napišeš gostujuće članke (koji sadrže link ka tvom blogu), tu su sve popularnije Telegram grupe…

Postoji i opcija da pišeš sadržaj optimizovan za pretraživače (SEO sadržaj), što ako uspešno savladaš, tvoji blog postovi se mogu naći na prvoj strani Google za određeni upit. Ovo je nešto sporiji put, ali nadaleko sigurniji, jer ti donosi posete (a i profit) na duge staze.

Ako zaista želiš da se baviš svojim blogom, onda ti predlažemo da zagreješ stolicu i kombinuješ promociju i pisanje SEO tekstova.

Jedna Vesna iz Beograda, koja na Honorarcima nudi usluge čišćenja stanova, je svoje trikove podelila kroz gostujući blog „Žena koja je očistila 300 beogradskih stanova otkriva kako da kuća zablista za 5 sati“. Tekst je zbog dobrog naslova, a i obilja korisnih saveta, preneo Kurir, a naša Vesna je tog meseca bila među najtraženijim honorarcima!

Sad kada smo prošli kroz sve neophodne aspekte, hajde da vidimo kako zaraditi od bloga.

Google AdSense i baneri

Ovo je prva pomisao, međutim, moramo te malo razočarati. Google AdSense se isplati samo u dva slučaja:
– ako imaš najmanje 300 000 poseta mesečno
– ili troduplo manje, ali da je blog na engleskom jeziku

Jednostavno, cena klika je kod nas dosta niža u odnosu na englesko govorno područje.

 „Sponzori i firme će platiti da stavim njihov baner na svoj sajt“. Neće. Neće barem dok ne postaneš poznat i čitan bloger, tako da tu opciju zaboravi, barem na neko vreme.

Dakle, kako onda?

Zarada kroz sadržaj i čitanost istog. Na jednom domaćem lifestyle portalu osvanuo je tekst na temu „šta je olaplex“ i ubrzo se našao na prvom mestu na prvoj stranici Google, što i sami možete proveriti. Nije prošlo dugo, portal je kontaktiran od strane jedne online prodavnice kozmetičkih i proizvoda za kosu i uz više no dobru nadoknadu, u tekst je ubačen link ka toj prodavnici (koja između ostalog prodaje i pomenuti olaplex). Ova strategija se zove link building.

S tim u vezi, ako ste recimo otvorili blog u konkretnoj niši „prirodna nega lica“, linkove mogu imati kozmetički preparati i kuće, dermatolozi i klinike, i tako dalje. 

Tu je i sponzorisan sadržaj, u formi koja se poslednjih godina zove content marketing: angažovani ste od strane brenda da ispričate svoje iskustvo ili preporuku za njihov proizvod. To ne treba da bude očigledna „reklama“, već vaš prikaz kako vam je određeni proizvod pomogao u nečemu, rešio problem i slično.

U svetu je odavno manir da blogeri i klijenti ne sarađuju direktno, već kroz affiliate program. Ovo, pod uslovom da imate čitan blog i vernu publiku je najsigurniji vid zarade. Recimo da imate blog o održavanju doma (čišćenje, raspremanje). Ne morate da kontaktirate Ikeu (niti da ona vas kontaktira) kako biste reklamirali njihove vakum kese – dovoljno je da se prijavite na program kao što je Affiliate Window i odatle „uzimate“ linkove koji vam se „uklapaju“ u koncept.   

Naposletku, to je i zarada kroz angažmane i poslove dobijene putem bloga. Imate priliku da se pozicionirate ne samo kao profesionalac, već kao i osoba koja je aktivna u svojoj profesiji, istražuje, piše, obrazuje se. Poslodavci itekako cene proaktivne osobe.

Ovde bi valjalo da pažljivo negujete svoju online reputaciju: kroz fotografije u poslovnom maniru, planiran nastup na društvenim mrežama (naročito LinkedInu), adekvatan ton pisanja i obraćanja…

Kao što smo rekli, zaraditi od bloga nije teško i komplikovano, ali zahteva trud i vreme i ne postoji način da posete, prepoznatljivost i samim time, zaradu, ostvarite „kroz 5 jednostavnih koraka za 7 dana“.

Blog, ako mu se posvetite i ozbiljno ga shvatite, je dugoročna investicija, koja vam pored navedenog može doneti zanimljiva i korisna poznanstva, putovanja, publicitet, pa čak i status poznate ličnosti, što je pošlo za rukom jednom profesoru hemije, čije tekstove mejnstrim mediji redovno prenose.