Umeš da pišeš, zarađivao si već nešto, ali hoćeš da podigneš to na viši nivo? Otkrivamo šta je sve potrebno da se napravi blog i da se zaradi od njega.
Ukratko:
Evo o čemu treba voditi računa:
Ovo kao svi znaju, ali se malo ko pridržava. Jako je malo uspešnih blogova kod nas, ali daleko od toga da ih nema. Ono što je zajedničko onima koji imaju dobro poznat blog je to da svi čitaoci uvek mogu da navedu o čemu je taj blog i zašto ga vole.
Znači ako pišete na jednom mestu o ekonomiji, online alatima, fotografiji, vožnji bicikla i kuvanju, to neće dobro proći i ne radi se samo o temama. Kod ličnih blogova jedna od najtežih stvari je održati konzistentnost i objavljivati redovno, a sužavanje broja tema u tome može pomoći. Naposletku, najbolje prolaze blogovi koji se bave samo jednom temom.
Ime bloga je jako bitno, jer to je ono što čitaoci treba da zapamte kako bi umeli lako da se vrate. Sa imenom je direktno povezan i domen, pa uopšte nije loše smišljati ime na nekom od sajtova za kupovinu domena. Ako smislite dobro ime za blog, a taj domen nije slobodan, nije smak sveta, jer su se poslednjih godina pojavile razne domenske ekstenzije. Popularne termine koji su zauzeti na ".com" i ".rs" domenima je moguće pronaći sa extenzijama poput ".art", ".pro", ".online", ".biz", ".xyz".
Kad sve to sredimo, ostaje pitajne logotipa, i uprkos tome što postoji niz alata za besplatno ili jako povoljno kreiranje logotipa na Internetu, mi savetujemo da angažujete kolege iz kategorije Izrada logotipa.
Tvoj blog je gotov, na njemu je već nekoliko kvalitetnih tekstova, pitanje je – šta sad? Dolazimo do momenta koji je često tačka spoticanja, kako „zavrteti“ sadržaj da bude čitan. Ni ovo nije teško, ali takođe zahteva vreme i trud.
Dovoljno je da potražiš na Google „how to promote blog“ i dobićeš obilje korisnih informacija. Ukratko, tekstove treba da šeruješ na društvenim mrežama, možeš da ih šalješ na imejl listu, da zamoliš druge (posećenije) blogove da upute na tebe (ili ako poznaješ nekog ko ima dosta pratilaca), možeš da platiš promociju sadržaja (takozvani bust), aktiviraš se na forumima, povežeš s nekim posećenim medijem i ponudiš da im napišeš gostujuće članke (koji sadrže link ka tvom blogu), tu su sve popularnije Telegram grupe...
Postoji i opcija da pišeš sadržaj optimizovan za pretraživače (SEO sadržaj), što ako uspešno savladaš, tvoji blog postovi se mogu naći na prvoj strani Google za određeni upit. Ovo je nešto sporiji put, ali nadaleko sigurniji, jer ti donosi posete (a i profit) na duge staze.
Ako zaista želiš da se baviš svojim blogom, onda ti predlažemo da zagreješ stolicu i kombinuješ promociju i pisanje SEO tekstova.
Jedna Vesna iz Beograda, koja na Honorarcima nudi usluge čišćenja stanova, je svoje trikove podelila kroz gostujući blog „Žena koja je očistila 300 beogradskih stanova otkriva kako da kuća zablista za 5 sati“. Tekst je zbog dobrog naslova, a i obilja korisnih saveta, preneo Kurir, a naša Vesna je tog meseca bila među najtraženijim honorarcima!
Sad kada smo prošli kroz sve neophodne aspekte, hajde da vidimo kako zaraditi od bloga.
Ovo je prva pomisao, međutim, moramo te malo razočarati. Google AdSense se isplati samo u dva slučaja:
- ako imaš najmanje 300 000 poseta mesečno
- ili troduplo manje, ali da je blog na engleskom jeziku
Jednostavno, cena klika je kod nas dosta niža u odnosu na englesko govorno područje.
„Sponzori i firme će platiti da stavim njihov baner na svoj sajt“. Neće. Neće barem dok ne postaneš poznat i čitan bloger, tako da tu opciju zaboravi, barem na neko vreme.
Dakle, kako onda?
Zarada kroz sadržaj i čitanost istog. Na jednom domaćem lifestyle portalu osvanuo je tekst na temu „šta je olaplex“ i ubrzo se našao na prvom mestu na prvoj stranici Google, što i sami možete proveriti. Nije prošlo dugo, portal je kontaktiran od strane jedne online prodavnice kozmetičkih i proizvoda za kosu i uz više no dobru nadoknadu, u tekst je ubačen link ka toj prodavnici (koja između ostalog prodaje i pomenuti olaplex). Ova strategija se zove link building.
S tim u vezi, ako ste recimo otvorili blog u konkretnoj niši „prirodna nega lica“, linkove mogu imati kozmetički preparati i kuće, dermatolozi i klinike, i tako dalje.
Tu je i sponzorisan sadržaj, u formi koja se poslednjih godina zove content marketing: angažovani ste od strane brenda da ispričate svoje iskustvo ili preporuku za njihov proizvod. To ne treba da bude očigledna „reklama“, već vaš prikaz kako vam je određeni proizvod pomogao u nečemu, rešio problem i slično.
U svetu je odavno manir da blogeri i klijenti ne sarađuju direktno, već kroz affiliate program. Ovo, pod uslovom da imate čitan blog i vernu publiku je najsigurniji vid zarade. Recimo da imate blog o održavanju doma (čišćenje, raspremanje). Ne morate da kontaktirate Ikeu (niti da ona vas kontaktira) kako biste reklamirali njihove vakum kese – dovoljno je da se prijavite na program kao što je Affiliate Window i odatle „uzimate“ linkove koji vam se „uklapaju“ u koncept.
Naposletku, to je i zarada kroz angažmane i poslove dobijene putem bloga. Imate priliku da se pozicionirate ne samo kao profesionalac, već kao i osoba koja je aktivna u svojoj profesiji, istražuje, piše, obrazuje se. Poslodavci itekako cene proaktivne osobe.
Ovde bi valjalo da pažljivo negujete svoju online reputaciju: kroz fotografije u poslovnom maniru, planiran nastup na društvenim mrežama (naročito LinkedInu), adekvatan ton pisanja i obraćanja...
Kao što smo rekli, zaraditi od bloga nije teško i komplikovano, ali zahteva trud i vreme i ne postoji način da posete, prepoznatljivost i samim time, zaradu, ostvarite „kroz 5 jednostavnih koraka za 7 dana“.
Na YouTube možeš naći obilje videa na temu kako napraviti blog (tu ti svakako predlažemo WordPress platformu), a svakako možeš angažovati nekog od naših honoraraca koji se bave izradom sajtova.
Sva prava zadržana 2014-2024 HONORARCI D.O.O.