“Prvo uradite ono što je neophodno, zatim ono što je moguće i odjednem ćete shvatiti da postižete nemoguće”
Francis of Assisi
Poštovani,
Dešavalo se mnogima - potroši se gomila novca na opremu, krenu da se prave solidne, pa dobre, pa odlične fotke; krene da raste broj pratilaca i lajkova na društvenim mrežama, tu su i pohvale kolega, ali ni “P” od posla. Može se desiti da neki prijatelj zatraži da poneseš fotoaparat na proslavu, ali to je otprilike to - krug zainteresovanih da nešto plate nikako da se zavrti.
Evo šta je sve neophodno da uradiš da bi te klijenti shvatili ozbiljno i odlučili da ti plate za fotkanje:
Koliko god da si dobar fotograf ovako tehnički, ako nisi radio za novac, verovatno nisi ni fotkao recimo enterijere, hranu, proizvode. To su sve stvari koje se danas jako traže, a nije ih baš lako bez iskustva fotkati.
Imaj na umu da fotografija nije samo umetnost, već i nepregledno dugačak niz pravila koja se mogu savladati jedino vežbom. Može svako da “okine” dobru fotku slučajno, ali kada te klijent angažuje za nešto konkretno, tad moraš dobro da znaš šta radiš.
Srećom, postoji toliko načina da se usavrši fotografija - od obuka i kurseva, pa sve do besplatnih tutorijala na YouTube-u. Tvoje je samo da održavaš disciplinu i ne odustaješ. Ako stvarno voliš fotografiju, lako ćeš skontati šta možeš da popraviš - kadriranje, kompoziciju, svetlo, aspekte manuelnih podešavanja poput žižne daljine, ili ISO-a, ili možda i najvažnije - obradu fotki nakon fotkanja. Tajna najboljih fotografa je u tome da se svi ti pojedinačni mali procesi fotografisanja konstantno unapređuju.
Portfolio je najbolja reklama za fotografe, a na Honorarci platformi možeš da okačiš portfolio u kategoriji "foto i video" očas posla i to potpuno besplatno za 1 oglas. Samo odaberi najbolje radove i dodaj ih galeriju uz oglas.
E sad, pošto si početnik, normalno je da nemaš jak komercijalni portfolio, ali kad ponudiš fer cenu, niko to ni ne očekuje. Dovoljno će biti samo da razmisliš koje i kakve fotke će te najbolje prezentovati, i da gledaš da to ima neku biznis logiku. Primera radi, teško da će te neko angažovati da mu fotkaš pejzaže, ili neke nasumične zgrade po gradu. U preko 90% slučajeva, prvi angažmani se svima svode na fotkanje proslava, portreta ili proizvoda, pa je najbolje ići u tom pravcu pri kreiranju portoflia.
Finalno - ako skupiš svoje fotke i skontaš da nemaš baš ništa spec za neki komercijalni portfolio, onda je pravo vreme da ga napraviš. Bolje da tome posvetiš vreme, nego da gubiš prilike, jer nemaš da pokažeš ono što ljudi traže.
Iskusni fotografi se uvek specijalizuju za neku nišu - portreti, enterijeri, arhitektura, proizvodi, iz mnoštva razloga. Kao prvo, da bi neko mogao sve da fotka, potrebno je neralno mnogo opreme, različiti objektivi, aparati, osvetljenje, itd. S druge strane, niko ne može da bude vrhunski fotograf u svim nišama. Potpuno je ok priča da imaš 1 ili 2 zoom objektiva u početku i da sa njima manje više sve pokrivaš i da tako “lutaš” dok ne izgradiš svoj stil i ne prepoznaš nišu koja ti najviše leži.
Ipak, ako hoćeš da to malo ubrzaš - skupi najmanje svojih najboljih 100 fotki u jedan folder i onda ih razvrstaj - vidi čega ima najviše, i to ti može biti polazna tačka. Koju god nišu da odabereš, neće biti greška, i to posle naravno možeš uvek i da promeniš i okreneš se drugim stvarima.
Teško je pričati da li se npr. više zarađuje od fotkanja enterijera ili portreta, jer ova igra je prosto takva - možeš u svakoj niši napraviti dosta novca, ako se pokažeš da znaš šta radiš.
Daj sebi neko lepo ime i napravi logo. Izradi vizitke. Napravi majicu sa logotipom. Dizajniraj mejl u kome šalješ klijentu link sa fotkama. Napravi svoj sajt i uređuj na njemu sve kako želiš i u tvom stilu.
Sve ove stvari dolaze jedna na drugu, kako stičeš više iskustva, ali od nečega se mora krenuti. Realno je da to bude ime i logo, pa posle sve ostalo.
P.S. Stavljanje logotipa/vodenog žiga na fotke je totalno “passe”.
Zanimljivo je što se engleskom to kaže GAS - gear acquistion syndrome. Neverovatno mnogo ljudi smatra da će praviti bolje fotke, ako kupe bolji fotoaparat. To je prosto samo delimično istinito, i najčešće se ispostavi da ne donosi rezultate.
U ovom delu je dobro reći i da početnici nikad ne bi trebalo da kupuju nove fotoaparate i objektive, jer im neće ništa značiti. Napredniji aparati imaju čak i previše funkcija i dok početnik stigne da razume šta čemu služi, pojaviće se 3 novija modela. S druge strane, stariji aparati i dalje mogu da prave fenomenalne fotke, i to će svaki profi fotograf potvrditi.
Da još jednom naglasimo - ovo ne znači da treba kupovati novu opremu. Trendovi i inovacije u fotografiji se najviše odnose na postprodukciju, odnosno obradu fotki i da prosto pomnije pratiš šta rade fotografi u tvojoj niši. Probaj da napraviš dublje analize ili da rekreiraš fotografije poznatih fotografa. Poenta je da skontaš šta je moderno u datom trenutku i da prosto probaš na razne načine da se “nakačiš” na taj trend.
Fotografisanje je umetnost na prvom mestu, i prosto jedna od najlepših stvari na svetu.Ako je to ono što stvarno želiš, ne daj nikome da ti ruši tu želju, i ne daj sebi da odustaneš. Guraj samo napred, osvrći se stalno koliko su takve fotke potrebne komercijalnom tržištu, ili prosto Go Wild - štob'se reklo - nastavi da praviš umetničke fotke i insistiraj na tome. Ne menja se mnogo ovo uputstvo u svakom slučaju.
Za kraj, svi fotografi se u jednom slažu - najbolji je onaj fotoaparat koji imaš kod sebe. Cepaj samo, obrađuj fotke, razmišljaj o njima, kroz svaku napravi neki mali pomak. Nema lepšeg osećaja nego kad uhvatiš savršen kadar u pravom trenutku. I još kad to naplatiš... 🙂
Sva prava zadržana 2014-2024 HONORARCI D.O.O.