25.12.2023
Honorarci Srbija
Kategorije:

Vodič za male i srednje biznise: Kako odabrati prave ljude za internet poslovanje i marketing?

Piše: Sonja Martić, vlasnica brending agencije Hajduci

Do pre nekoliko godina, bilo je moguće pronaći jednu osobu koja može da pokrije više segmenata, međutim, svet digitalnog marketinga se razvija neumoljivom brzinom, te su se neke discipline i veštine razvile u zasebne profesije.

Odmah ćemo srušiti ilizuju koju često srećemo kod vlasnika biznisa: gotovo je nemoguće pronaći jednu osobu koja se bavi izradom/održavanjem sajta, oglašavanjem, društvenim mrežama, komunikacijom, stvaranjem sadržaja, optimizacijom. Sve i da postigneš s nekim dogovor na ovakvom nivou, teško da ćeš dobiti rezultate kojima stremiš.

Zašto? Zato što je u svetu digitalnog marketinga, ključno biti specijalizovan. Neko ko šest meseci nije otvorio Ads Manager, a kamoli ispratio promene koje se svakodnevno dešavaju na toj platformi, nije kompetentan da lansira kampanju koja će doneti željene rezultate.

Često se mogu videti oglasi (čak i ozbiljnih kompanija) gde se traži marketing menadžer od kog se očekuje doslovce sve, od postavljanja strategije do komunikacije s kupcima, što je u praksi neizvodivo. Posao marketing menadžera je da rukovodi timom, poznaje sve procese, postavi strategiju, prati njenu implementaciju, evaluira rezultate i postavlja nove ciljeve, a ne da “pušta oglase” i “kači objave”. To je kao kada biste od burek majstora očekivali da umesi burek, ispeče ga, proda, preda pazar i najzad, očisti pekaru.

U tom kontekstu, bez obzira da li ste velika, uspešna kompanija ili pomenuta pekara, opcije su sledeće:

  • Zaposliti ljude u internom marketing odeljenju
  • Angažovati agenciju koja pruža spektar usluga koji vam je potreban
  • Odabrati tim honorarnih saradnika

Prve dve opcije su dobre, ukoliko možete finansijski da ih ispratite. No, ako ste na početku, ili niste dovoljno solventni, treća opcija je najmudrije rešenje.

Pre nego što u kategorijama IT usluge i Dizajn i kreativa pronađete ljude koji će vam pomoći da poboljšate svoje rezultate, potrebno je sagledati ova pitanja, te na osnovu odgovora formulisati brif za buduće saradnike.

  • Kako moj biznis pomaže ljudima?
  • Ko je moja ciljna grupa?
  • Ko je moja konkurencija?
  • Šta je moja prednost?
  • Gde gubim trku?
  • Šta očekujem od ljudi koje ću angažovati? Koji su ciljevi ovog ulaganja?
  • Šta posedujem od neophodnih aseta? Imam li i u kakvom stanju je sajt, društvene mreže, naloge za oglašavanje?
  • Koliko sam otvoren za inovacije, promene, čak i transformaciju? Da li sam spreman da aktivno učestvujem u nastupu i promociji?

Jasno je da će što precizniji i detaljniji odgovori dovesti do značajnijih uvida i trasirane smernice ka uspostavljanju trajno pouzdane strategije.

A sada hajde da sagledamo glavne aspekte poslovanja i promocije vašeg biznisa u digitalnom i online okruženju.

Websajt (OBAVEZNO)

Ako na nečemu ne treba da štedite, to je nesumnjivo websajt (naročito ako se preko njega prodaje!) Kvalitetan websajt je dvojako oružje, osim što ima za cilj da privuče/zadrži kupce, on doprinosi reputaciji i prepoznatljivosti (pogotovo ako je aktivan).

U zavisnosti od kompleksnosti, cena izrade sajta varira od nekih 500€ za najjednostavniju prezentaciju, pa do nekoliko hiljada za ozbiljnu online prodavnicu.

Kada su čelnike Adidasa upitali koja im je najuspešnija prodavnica, odgovor nije bio ni Njujork, Pariz ili Milano, već: ONLINE PRODAVNICA!
Još ako ste toliko dobri, koliko tvrdite, nebo vam je granica!

Digitalna infrastruktura (PODRAZUMEVAJUĆE)

Možda vam ne znače ništa pojmovi Google Tag Manager, Meta Business Suite, Facebook Pixel, Analytics i Search Console, ali, šta ako vam kažemo da pomoću ovih analitičkih i advertising platformi možete direktno ciljati svoju publiku, pratiti njihove posete i interakciju, ponovo ih “gađati” reklamom (tzv. remarketing), osvajati nova tržišta i kupce?

Nalozi na društvenim mrežama (OBAVEZNO)

Možda nije neophodno ili uopšte potrebno da imate bivši Tviter ili TikTok, ali svakako se podrazumeva Google My Business, Facebook stranicu, LinkedIn, Instagram…

Bez obzira da li imate otvorene naloge koje ćete prepustiti ili tek treba da se otvore, strogo imajte na umu da u svim, apsolutno svim pristupima imate admin permisije!

Ne želim da vam kažem koliko vremena se utroši na povraćaj pristupa profilima i nalozima koji su usled raznoraznih razloga onemogućeni!

Oglašavanje (POŽELJNO)

Teoretski je moguće da osoba koja vam kreira sadržaj za društvene mreže se bavi i oglašavanjem, ali, čim joj to nije primarni angažman, znači da nije u tome 100%. A za oglašavanje vam treba ništa manje od toga, jer kao što rekosmo, pravila igre se menjaju na gotovo svakodnevnom nivou. Dve glavne platforme za online oglašavanje su Google Ads i Meta Ads i zahvaljujući njima, vaši oglasi se vide na društvenim mrežama, YouTube, u pretragama, na raznim sajtovima…

Važno je napomenuti da ne očekujete vidne rezultate momentalno, jer je algoritmima potrebno vreme da prikupe, analiziraju i usmere podatke; a uz iskusnog honorarca za oglašavanje, ne samo da ćete vratiti uloženi novac, već će vam online biti značajan procenat prihoda.

Optimizacija (PREPORUKA)

odnosno, SEO (Search engine optimization) ili po narodski, “kako da mi sajt bude prvi na Google”. U izvesno malom procentu postoje biznisi kojima SEO nije potreban. Međutim, ako je nešto što vi pružate ili prodajete traženo na internetu (“neko je to guglao”), verujte nam na reč da je SEO nezabiolazna stavka investicije!

Kreiranje sadržaja i identiteta (OBAVEZNO)

Ovde se nećemo ograničiti samo kopijem sajta i sadržaja objava na društvenim mrežama, već na sve vizuelne i komunikacione aspekte vašeg biznisa. Da li je logo upečatljiv, autentičan, prepoznatljiv? Koje su boje koje rezoniraju s vama? Kakav je ton obraćanja ciljnim grupama? Da li imamo profesionalne fotografije firme, čelnih ljudi, proizvoda?

U svemu ovome mogu vam pomoći honorarni kopirajteri, novinari/pisci, fotografi, videografi i dizajneri (a sve u skladu sa prethodno formiranom marketing strategijom).

A da bi sve savršeno sinhronizovano funkcionisalo…

Brend strategija (NAJJAČA PREPORUKA)

Iako najbitniji, ova investicija je na kraju, da biste pojmili koliko aspekata i na koliko kompleksnom nivou mora da funkcioniše. Brend strategija ima za cilj da definiše vaš identitet, poruku i vrednosti, vizuelne aspekte, definiše ciljnu grupu, odredi ton komunikacije, ukratko, da sa umom potrošača uspostavi poveznicu u vidu prijatne, pozitivne asocijacije na nešto pouzdano. Nego, moram sad napraviti pauzu, muž nam pravi palačinke i zamolio me da trknem po neki džem? Koji da kupim?


Koji brend džemova vam je prvi pao na pamet? E, to je moć dobrog brenda!

Kao što rekoh, sve ljude za navedene poslove možete pronaći u rubrikama IT usluge i Dizajn i kreativa. Da biste dobili što bolje rezultate, krucijalno je važno razumeti najznačajnije aspekte online poslovanja, a dragoceno bitno biti uključen u aktivnosti.

U krajnjem slučaju, kada vam vaš honorarac za oglašavanje pokaže izveštaj iz Looker studija, sve će vam biti jasno.  

Slični tekstovi

Sva prava zadržana 2014-2024 HONORARCI D.O.O.